Dela nyhet
Veckobrev för v.46
13 nov 2022 1 kommentar
Hej!
Då var vi igång igen efter höstlovet.
Veckan som varit har inneburit att vi startat upp flera nya arbetsområden. I matematik har vi börjat arbeta med bråktal, där första veckan till viss del handlat om lite repetition. I svenska har vi börjat med bland annat nya ordklasser och lite nytt inom ordkunskap. När det kommer till skrivande som kommer vi parallellt arbeta med både instruerande och berättande text. Instruerande text kommer i första steget mest arbeta med när vi läser, för att tids nog bygga på med att skriva.
I NO- och SO-ämnena är temat fortfarande vatten men vi bygger nu på våra kunskaper om att flyta och sjunka samt om havet som naturtyp och resurs. Vi kommer om någon vecka fördjupa oss i ett arbete om Östersjön och länderna runt Östersjön i geografi, samhällskunskap och biologi.
I teknik har vi börjat med ritteknik och där vi kombinerar med färglära i bild. Dessa kunskaper ska vi användas oss av när vi sätter igång med att planerar och bygger modeller av våra drömrum.
Till veckan har eleverna en läsläxa med tillhörande frågor. Istället för att vi läser texter kopplade till flyta och sjunka under lektionstid så tänker jag att eleverna läser hemma och lämnar in svaren på frågorna. Lektionstiden använder vi till att experimentera och öva på att skriva slutsatser för det vi kommer fram till.
Eleverna kommer också ha läxa i ordkunskap och stavning, det vill säga att eleverna ska kunna förklara olika ord/begrepp vi stöter på i SO och NO samt kunna stava dem.
I matematik jobbar vi vidare med tabellträning och nu lägger vi även till divisionstabellerna.
Läsläxan kommer alltid att vara till tisdagar och ordkunskap/stavning samt tabellläxa kommer vara till torsdagar.
Engelskaläxan är alltid till tisdagar.
Framöver ska vi börja förbereda oss för Nobeldagen som vi kommer fira den 9 december. Precis som förra året så kommer eleverna få möjlighet att tävla i två kategorier, en skrivtävling där eleverna ska skriva en berättelse utifrån bestämda kriterier som vi lärare i åk. 5 bestämmer. Den andra kategorien är att bygga en modell som ska förklara ett naturvetenskapligt fenomen, något som händer i naturen utan att vi människor påverkar, men det kan också få vara en modell av hur vi människor använder naturensresurser men försöker återställ som t.ex. en modell av skogsbruket där man planerar, gallrar, avverkar och planterar på nytt. I slutet av kommande vecka kommer vi att börja titta på de båda kategorierna för eleverna ska kunna börja tänka till på vad det vill skriva och skapa.
I båda kategorierna är planering av sitt arbete en viktig del och peppa gärna era barn till att tänka till och göra en bra planering.
Eleverna har läxorna på teams under respektive ämne samt som papperskopia. För er föräldrar finns läxorna här på svenska lag under den nyskapade läxmappen under dokument.
Vecka 46:
måndag - idrott
tisdag - idrott
engelskaläxa samt läsläxa med frågor ska lämnas in
onsdag - musik och slöjd
torsdag - ordkunskap- och stavningsläxa
tabellläxa
fredag - veckotest på vad vi arbetat med i matte under veckan.
Ha en fortsatt trevlig helg.
M.v.h.
Anette, Madde och Qendrim.
Kommentarer
Hjalmar Silverplats 13 nov 2022
Hej! Vi hittar ingen läxa (text med tillhörande frågor) som handlar om flyta och sjunka. Vi har tittat i mappen läxor och vi har inte tillgång till Teams.